Saturday, November 22, 2014

bila kita patut ucap "innalillahi wainailaihi rojiun"??



assalamualaikum semua

aku terpanggil untuk buat entry ni, sebab ada kejadian di tempat kerja ku..dan benda itu menjadi isu, akan tetapi isu itu takdela besar mana..akan tetapi aku nk cerita sikit juga, sekurang2nya aku suami anak2 atau kawan2 yang lain boleh buat rujukan dan ingat dan tau bila masa kita ucap innalillahi wainailaihi rojiun

kita lupakan la isu tu..sebab rasa tak baik plak cerita pasal orang

------------------------------------------------
Dalam IslamInna lillahi wa inna ilayhi raji'un ( انّا للہ و انّا الیہ راجعون) ialah sebahagian dari ayat Al-Quran, dari Surah Al-Baqarah, Ayat 156. Ayat penuh adalah seperti yang berikut:
Kalimat Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Roji’un atau sering disebut dengan kalimat istirja’ biasa digunakan jika seseorang mendapatkan suatu musibah dari Allah swt, sebagaimana firman Allah swt :
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿١٥٥﴾
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ﴿١٥٦﴾
Artinya : “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”. (QS. Al Baqoroh : 155 – 156)
"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh suatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
Inilah frasanya yang umat Islam bacakan apabila seorang dilanda oleh malapetaka dalam hidup, dan biasanya dibacakan apabila menerima khabar kematian seorang. Ia dapat juga dibacakan di mana-mana keadaan melibatkan mana-mana jenis risiko. Frasa ini biasanya diterjemahkan "Sesungguhnya kita milik Tuhan, dan kepada Tuhan jualah kita kembali."
Umat Islam mempercayai bahawa Allah adalah Esa yang memberikan dan Dia jualah yang mengambil; Dia meguji umat manusia. Oleh itu, umat Islam menyerah diri kepada Tuhan dan adalah bersyukur kepada Tuhan untuk apa-apa yang mereka terima. Pada masa yang sama, mereka bersabar dan menyebut ungkapan ini dalam waktu kacau-bilau dan malapetaka.

------------------------------------------

jadi jika kita terdengar kwn2 kita accident, jangan plak tekejut bila antara kita sebut inna lillahi wa inna ilayhi raji'un
orang kita ni... bila meninggal je baru ucap "inna lillahi wa inna ilayhi raji'un" 




renung2kan :)
sumber :- wikipedia & eramuslim

No comments:

Post a Comment