Saturday, November 15, 2014

abah....part 2


Assalamualaikum...

continue balik cerita abah..
balik dari appoiment result ct scan tu..kami adik beradik termasuk mama bincang mcm mana step seterusnya..tentang abah ni..bila dah doctor bagi seminggu untuk decide n cari alternatif..adik aku yg second tu niniey terus book tiket flight p Kelantan..
daniel wat drift guna wheel chair..abah sporting melayan je..

masa kat klia2
sampai je KB cousin aku terus bawa dioran p jalan2 KB almaklumlaa dah lama tak balik kampung, tak silap ni diorang baru lepas makan nasik ulam cikgu kat kampung kraftangan
semua ipar duai n anak saudara sebelah mama dinner sama2 dengan abah n mama

di sana abah di beri rawatan secara batin menggunakan ayat Al quran, aku xpasti sangat bagaimana caranye..sebab aku xda kat sana..tp sekurang2nya abah terbuka hati nak ikhtiar perubatan alternatif...

pulang je abah dari KB abah ok je, tetiba abah kencing berdarah pulak..memang sebelum ni ada juga abah kencing berdarah tapi kali ni teruk..sebab darah yg keluar tu darah beku..bila nk teran bagi keluar ia adalah sakit... bawa p emergency...depa x tahan ward..tapi depa bagi appointment dengan urology...dalam
30/9/2014..sepanjang abah kat umah abah memang sakit laa teramat bila nk kencing..tambahan pulak bila nk teran darah beku tu..paham2 jelah saluram sempin darah beku is beku kan..susah laa bg dia..
sepanjang itu juga abah kerap terkencing x ikut time..kadang2 dlml potty..kadang2 atas tilam..
kesian kat abah..benda ni berlaku sebab bila abah pakai diapers..bila terasa nk PU.terus PU...terasa nak BO terus BO..tu sistem dah lari...kesian abah..

abah tertido nombor giliran lambat lagi

sabar menanti, x mengeluh jika dia masih mampu

setibanya 30/9/2014..kami p Klinik Urologi HKL, dari pukul 8am sampai la pukul 12pm no abh tak di panggil2...tp memang ramai la patient hari tu..abah sabar je..sebab apa aku cakap dia sabar..sebab dia tak bising. dia dok atas wheelchair, aku tak tau best ke x dok atas wheelchar ni lama2, tgk no abah dah terlepas jauh..bila tanya kat kaunter..rupa2nya diorang xdapat cari file abah..setelah jumpa baru laa di panggil masuk..

jumpa dengan Pakar Urologi Dr. Ashani (kalau tak salah)...doctor cakap abah akan di refer balik ke onkologi..mungkin barah2 abah tu dah pecah n keluar ikut kencing..

doctor terus dapatkan appoinment hari tu juga pada jam 230 pm, kami p makan dulu..then baru la kami p onkologi..

abah kena wat radioterapi cuma kena tunggu ward kosong..kalau ikutkan tarikh admit utk radio pada pertengahan oktober...(dah becucuran airmata)

2hb oktober doc call utuk admit ward, pada hari itu juga abah dah buat 1st cycle of radio..abah ada lagi 9 cycle..abah di beri morphine sbagai ubat tahan sakit..

3hb aku p boarding mui kat umah melati, sempat la p jenguk abah kat HKL sebelum balik ke Palong untuk hari raya haji, masa aku sampai tu abah dah siap2 dok atas wheelchair nk pegi 2nd cycle radio, ..berat gila nak tinggalkan abah tapi apa kan daya Along dah on the way ke Putrajaya..jadi aku terpaksa tinggalkan abah ..sempat laa aku buat kencing dia dalam baldi, teman dia cakap n makan sekejap..hati dah xkeruan dah, sebab Along dah call dah masa tu dia dah sampai Putrajaya..xbawa kunci rumah pulak...nak suruh dia mai HKL tentu2 jalan jem, baik tak payah...terpaksa la aku balik juga..tp kan bah hati nadiya berat seberat2nye...

4hb hari ni xda radio..sebab radio di buat waktu bekerja sahaja..

5hb raya haji , hari ni pon xda radio..sebab...cuti...ada la gambar diorang beraya kat ward dgn abh..mama masak nasi tomato..feveret food abah tu..tapi abah request spaghetti .tp mama cakap "raya2 makan nasi la bah", "next weekend anum buat spaghetti" sebab abah akan ada kat hkl sampai 17/10/2014

6hb aku sempat p melawat abah balik dari Palong, Along pun nak p tengok sekali, budak2 nak ikut tapi memandangkan jalam nak balik jammed ya amat dah lari timing..dah lambat jadinya xdala bawa budak2 ni p tengok kakek diorang..(xsempat diorang jumpa walaupon kakek tiri).
masa kami nak balik tu, abah suruh mama tutup langsir, katanya ada orang kat luar..mama pun beseloroh.." cik han ye bah"...abah senyum je... mama buka cerita sesampai kami di rumah melati..

7hb abah ok cuma sikit lemah ...banyak tidur dari jaga..kesan morphine yang kuat..buat abah laloq

8hb aku p melawat abah petang selepas balik kerja..kakcik cakap abah xmau makan n minum..abah batuk gelema banyak..kesian abah..mesti xselesa..abah pulak xleh nak gerak dah diapers x tukar..tunggu ppk (attendant) buat..anak2 nak buat dia malu..
sesampai je aku kat HKL..kakcik p IJN beli bathing wet wipes..sebab abah xmau bangun p toilet..aku ingat nk lap pakai wet tissue tu lah...tapi tak terbuat..sebab nurse dok ulang cucuk abah..sebab abah tak mau makan..kena masuk gula garam air...ubat2 pon ikut drip..susah gila cari urat abah..bila dh jumpa..xlurus plak...suh dia minum sikit susu..dia telan pastu dia vomit ..sampai la aku cakap bagi la kat aku sakit tekak abah tu...aku tak tau sebab apa abah minum n muntah..makan jauh sekali..
bila aku tanya.."abah minum la sikit.." dia jawab dengan suara jauh.." aku bukan xmau makan, aku takdak selera"..
ok la abah...nadiya dengaq sora abh pon rasa seksa...
sambil hp aku pasang surah Yassin...
tiba2 abah tanya.." mama hang mana"... aku jawab " xbalik kerja lagi, satgi depa mai"
dok lama lepas tu..dia tanya lagi.."mama dalam pancoq (toilet) ka?" aku jawab " dak aih, xbalik lagi..satgi depa mai" - (sambil2 tu aku dah wassap ninie suh mama apply cuti jaga abah..mungkin abah nak mama tolong mandikan or salin diapers dia..)
dalam pikiran aku abah mesti kareb (BO) ni, aku tanya dia "abah berak ah?" abah jawab " dak aih aku kentut saja".. muangkin dia malu ka apa aku tak tau..bila tanya lagi..dia xjawab..dia tidoq..aku dok kat ward sampai kul 8, nini n mama sampai, dok sat sembang2 dengan depa..aku pon balik..keletihan sama..mengantuk tahap gaban sama..
nini n mama stay hkl sampai pukul 1 am, smpai la adik aku yang menjadi peneman abah ketika malam n ketika kami semua p kerja..


9/10/2014 - mama call cakap abah punya kidney fail, n jantung abah dah drop  to 30%, aku dah kalut sebab aku baru masuk kerja, terus call colleague yg availble untuk cover aku petang, nasib ada..
aku terus p HKL, masuk2 je ward abah tu ada waris pesakit ward sebelah dok baca Yasin, mama dok ajar abah mengucap...adakah??? mcm2 main dalam pikiran ni..aku terus ganti tmpat mama n ajar abh mengucap..
ya Allah..tak kuat nye aku..sebak nya dada..perit tekak bila nk lafaz "Lailahaillallah"
tapi aku kena kuat untuk semua ni...aku anak sulong aku kuat..aku terus ajar abah mengucap, bila sampai makcik aku dari kajang, adik2 yg lain..kami bergilir ajar abah mengucap, ramai kawan2 abah datang bagi semangat pada abah n kami sekeluarga, pakcik sepupu aku yang mana dok dekat kl ni semua ada..
selepas maghrib oksigen abah dah berbunyi2 pulse reader pon sat padam sat nyala, bila panggil nurse diorang cakap..xda masalah apa2..so kami yang tak pernah ada pengalaman ni..angguk je laa
tiba2 heart rate abah naik ke 70++ pada jam 8 malam, and drop back slowly until heart rate tu xdapat baca,
bila tengok abah dada makin tenang, mulut yang terbuka tutup dah makin kecil senhingga mulut terketip, aku dah kalu p panggil misi, misi check nadi..ambil bp semua dah x boleh...abah dah tak de..ya Allah tenang sekali dia pergi bertemu Mu..sedih memang sedih..tapi aku memang redha pemergian Abah, Abah menanggung kesakitan dalam diam..
InnalilahiWainnalilahirojiun... Semoga Abah tertempat disisi Allah yang terindah......Al-fatihah



:: abah part 3 will be update soon

No comments:

Post a Comment