Friday, December 7, 2012

khasiat bawang putih

hai kawan2...korang mesti tertanya2 kenapa aku share hal bawang putih
aku baru dapat tau yg bawang putih ni banyak khasiatnya..
antaranya adalah anti kulat n anti kuman...
korang nak tau cerita ker?
aku pernah kena infection dek kerana sang kulat n kuman n bakteria
jadi bila doktor cakap...virus xbaik tu masih ada kat dlm badan aku...tapi boleh hilang jika aku pandai jaga...
jadi n aku kena 'extra care' tentang hygene pada diri aku, nanti effect kat org lain..terutama pasangan ku ... kesian hubby ku plak
jadi aku share la dengan korang ek...


1. Mengurangkan risiko strok Bawang putih akan merangsang penghasilan nitric oxide pada dinding saluran darah. Ini akan membantu saluran darah untuk mengembang dan seterusnya mengawal tekanan darah dengan baik bagi mengelakkan risiko darah tinggi dan strok.

2.
 Mengurangkan risiko kanser Bawang putih kaya dengan bahan antioksidan seperti selenium yang membantu mengurangkan free radical di dalam darah. Ini akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser.

3.
 Anti bakteria dan antivirus Sejenis bahan Allicin yang terkandung di dalam bawang putih ini bertindak sebagai antivirus dan antibakteria dalam memusnahkan beberapa mikrob. Jadi, ianya amat baik untuk jangkitan perut, jangkitan influenza dan sebagainya.

4. 
Antiinflamasi Kajian juga menunjukkan bawang putih mempunyai bahan antiinflamasi yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, mengurangkan inflamasi pada arhritis pada sendi seperti rheumatoid atau pun osteoarthritis.

5. 
Mengandungi banyak iodin Kandungan iodin yang tinggi di dalam bawang putih amat baik untuk pesakit yang menghidap hypertiroid.

6. 
Membantu sistem pencernaan Bawang putih akan merembeskan gastric acid pada lapisan perut yang akan membantu proses pencernaan di dalam saluran makanan.

7. 
Meningkatkan sistem imunisasi Ya, terdapat kajian yang mendapati bahawa pengambilan bawang putih sebanyak 2 hingga 3 biji sehari selama tiga minggu akan meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk melawan jangkitan dan tumor.

8. 
Mengurangkan kolesterol dalam tubuh Kandungan Di-sulphide di dalam bawang putih membantu menurunkan nilai kolesterol di dalam saluran darah dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.




Many women experience vaginal infection without even being aware of it. Bacterial vaginosis or BV is the result of the imbalance in the vaginal flora that reside in a healthy vagina. This imbalance allows other types of bacteria such as Mycoplasma, Mobiluncus, Trichomonas vaginalis and Gardinella vaginalis to thrive. Although not life-threatening, the infection can lead to a number of uncomfortable symptoms including unusual discharge and fishy odour.

Diet plays a huge role in treating bacterial vaginosis. Some women report an improvement in their symptoms by eating a healthy, balanced meal and taking Vitamin B and C supplements to boost their immune systems. Bacterial imbalance may also be restored by incorporating probiotics into the diet regularly. Probiotics are a wonderful source of good bacteria that not only help the digestive process but also fight the proliferation of harmful micro-organisms that lead to infection. Increasing the amount of garlic in food has also shown to help promote the growth of “good” flora in some women, helping to prevent infections.

Garlic is a natural antifungal and antibacterial and is believed to assist the body in combating infections naturally. The most effective way of ingesting garlic is to eat a clove or two of fresh garlic per day. Consider taking a garlic supplement, which is readily available at any pharmacy or supermarket

paham ke tak?...ok ini version yg aku translate bye google

Ramai wanita mengalami jangkitan faraj tanpa menyedari ia. Bakteria vaginosis atau BV adalah hasil daripada ketidakseimbangan dalam flora faraj yang tinggal dalam faraj yang sihat. Ketidakseimbangan ini membolehkan lain-lain jenis bakteria seperti Mycoplasma, Mobiluncus, Trichomonas vaginalis dan Gardinella vaginalis untuk berkembang maju. Walaupun tidak mengancam nyawa, jangkitan boleh membawa kepada beberapa gejala yang tidak selesa termasuk lelehan luarbiasa dan bau hanyir.

Diet memainkan peranan yang besar dalam merawat vaginosis bakteria. Sesetengah wanita melaporkan peningkatan dalam gejala mereka dengan memakan makanan yang sihat, seimbang dan mengambil suplemen Vitamin B dan C untuk meningkatkan sistem imun mereka. Ketidakseimbangan bakteria juga boleh dipulihkan dengan menggabungkan probiotik ke dalam pemakanan kerap. Probiotik adalah sumber indah bakteria baik yang bukan sahaja membantu proses penghadaman tetapi juga melawan pembiakan mikro-organisma berbahaya yang membawa kepada jangkitan. Meningkatkan jumlah bawang putih dalam makanan juga telah ditunjukkan untuk membantu menggalakkan pertumbuhan flora "baik" dalam sesetengah wanita, membantu untuk mencegah jangkitan.

Bawang putih adalah antikulat semulajadi dan antibakteria dan dipercayai untuk membantu badan dalam memerangi jangkitan semula jadi. Cara yang paling berkesan meminum bawang putih adalah untuk makan cengkih atau dua bawang putih segar setiap hari. Pertimbangkan mengambil makanan tambahan bawang putih, yang sedia ada di mana-mana farmasi atau pasar raya


No comments:

Post a Comment